Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie

     
     
Logopeda

Rok szkolny 2016/2017


mgr Aleksandra Monika Kuczyńska


Dzień tygodnia


Godziny pracy


Poniedziałek 

8.55 - 13.30 + z. ind.


Wtorek

8.55 - 14.30


Środa

8.30 - 13.30


Czwartek

8.30 - 14.30 + z. ind.


Piątek


8.30 - 13.30




KONSULTACJE Z RODZICAMI UCZNIÓW
zawsze w razie potrzeby.

Tel.86 272 30 78 wew. 14

Uwaga! Dzieci zakatarzone i kaszlące nie mogą brać udziału w zajęciach logopedycznych.
______________________________________________________

Rodzicu, zwróć uwagę, czy Twoje dziecko przechodzi prawidłowo etapy mowy? Pominęło któryś z nich? Zatrzymało się na jednym z nich? - Porozmawiaj o tym z dobrym lekarzem pediatrą, logopedą lub osobą zajmującą się wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka.

Nie denerwuj się! Jeszcze jest czas na pracę i zabawę, która przyniesie dobre efekty, ale bądź czujny - czas ucieka.

 

Językowy rozwój dziecka - pobierz

______________________________________________________



SKO promuje zdrowe życie!



________________________________________________________________


ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
KROK PO KROKU


______________________________________________________________________________



Komunikat logopedy

UWAGA RODZICE DZIECI - Z PROBLEMAMI Z MOWĄ I WYMOWĄ

SERDECZNIE ZACHĘCAM DO ODWIEDZENIA STRONY INTERNETOWEJ – MIMOWA.PL, NA KTÓREJ ZNAJDUJĄ SIĘ DZIESIĄTKI ZABAW LOGOPEDYCZNYCH, USPRAWNIAJĄCYCH APARAT MOWY DZIECKA. JEŻELI MASZ OCHOTĘ WYKUPIĆ ROCZNY ABONAMENT DO KORZYSTANIA ZE WSZYSTKICH GIER I ZABAW TO - 17 ZŁ NA ROK, A TERAZ MOŻNA UZYSKAĆ RABAT 20% - OK. 14 ZŁOTYCH ZA ROK. - KOD RABATOWY U LOGOPEDY.


ZACHĘCAM, MOŻE W TEN SPOSÓB, TWOJE DZIECKO ZACZNIE SAMO ĆWICZYĆ, TRENOWAĆ JĘZYK I MOWĘ, Z PRZYJEMNOŚCIĄ I BEZ PRZYMUSU!



RODZICU!
TO WARTO PRZECZYTAĆ!



Lateralizacja - zaburzenia i ich skutki
Jąkanie u dziecka
Zachowania dzieci, których nie można ignorować

______________________________________________________________________________________

DRODZY RODZICE DZIECI PIĘCIO- I SZEŚCIOLETNICH!


Bardzo dużo dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ma problemy z prawidłową artykulacją. Warto zdać sobie sprawę z tego, iż dzieci, które mają wady wymowy, mogą mieć problemy z nauką czytania i pisania, również ich kontakty z rówieśnikami mogą być utrudnione. Wszystko to ma wpływ na dalszy rozwój dzieci, na ich przyszłość.

W naszej szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne dla dzieci. Na początku roku szkolnego przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne, które mają na celu ocenę mowy dzieci. Oceniane są przede wszystkim:
- stan i sprawność narządów mowy: warg, języka, podniebienia, ocena zgryzu,
- artykulacja poszczególnych głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach,
- umiejętności komunikacyjne, np. opowiadanie historyjki, dialog,
- nadawanie i rozumienie mowy,
- jakość foniczna wypowiedzi, m. in.: tempo mówienia, fonacja, oddychanie.

Na podstawie badania przesiewowego zostają wyłonione dzieci potrzebujące pomocy logopedy. Jeśli Państwa dziecko ma problemy z mową zostaną Państwo o tym poinformowani przez wychowawcę grupy.

Jak wyglądają zajęcia logopedyczne?

Dla każdego przedszkolaka ustalany jest program terapii logopedycznej, uwzględniający wiek oraz rodzaj zaburzenia.
Dziecko uczestniczy w zajęciach w wymiarze raz w tygodniu po 20 minut. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy, aby były dla dziecka przyjemnością, a nie męczącym obowiązkiem.
Każdy uczestnik zajęć zakłada teczkę do ćwiczeń logopedycznych, do której po każdych zajęciach władane są karty pracy, ćwiczenia do wykonania w domu, wskazówki oraz informacje dla rodziców.
Należy pamiętać, iż tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy. Jest to moja i Państwa odpowiedzialność, dlatego bardzo proszę, aby ćwiczyli Państwo z dziećmi. W razie wątpliwości lub problemów proszę o kontakt, chętnie służę pomocą.


ZACHĘCAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY MAŁE I DUŻE DZIECI Z RODZICAMI


*  *  *

PRAWIDŁOWE ŻUCIE I POŁYKANIE – to pierwszy krok
do prawidłowej MOWY!

Prawidłowe żucie pokarmu, dostarcza naturalnych bodźców do rozwoju narządu żucia. Dziecko nieprawidłowo żujące, ogranicza rozdrabnianie pokarmu do miażdżenia, niechętnie spożywa twarde pokarmy, np. marchew, skórki od chleba itp. Miażdżenie i rozdrabnianie pokarmu za pomocą języka i podniebienia twardego, to tzw. leniwe żucie, podczas którego zęby mleczne dziecka nie ulegają naturalnemu ścieraniu. Powoduje to nieprawidłowe klinowanie zębów oraz rozwój wady w postaci zgryzu krzyżowego, boczne go przemieszczenie żuchwy, czy tyłozgryzu. Długotrwałe zmiany czynnościowe, w wyniku nieprawidłowego żucia prowadzą do zmian organicznych w poszczególnych elementach układu ruchowego narządu żucia.

Bardzo często nieprawidłowe żucie prowadzi do utrwalenia się tzw. niemowlęcego połykania, które polega na wsuwaniu płasko leżącego języka między zęby w momencie przełykania. Język wykonuje jedynie ruchy poziome w jamie ustnej. Niemowlęce połykanie negatywnie wpływa na zgryz dziecka oraz na rozwój prawidłowej artykulacji.

Poniżej przestawiam ćwiczenia, które wzmocnią poszczególne narządy odpowiedzialne za prawidłowe żucie i połykanie.

Wzmocnienie mięśni wysuwających żuchwę:
• wciąganie i zagryzanie wargi górnej przy wychyleniu siekaczy górnych,
• wysuwanie żuchwy maksymalnie i utrzymywanie przez 3-5 sekund,
• dmuchanie na watkę lub wiatraczek trzymany nad głową,
• wywieranie ucisku koniuszkiem języka na wewnętrzną powierzchnię siekaczy dolnych.

Wzmocnienie mięśni cofających żuchwę:
• stawianie palcami oporu na bródce przy ruchu wysuwania żuchwy,
• nagryzanie zębami górnymi na wargę dolną,
• przytrzymywanie drewnianej szpatułki górnymi i dolnymi zębami,
• próby żucia twardych pokarmów (zaczynamy od tych bardziej miękkich, przechodząc stopniowo do najtwardszych),
• ćwiczenia dogryzania: dociskanie zębów górnych do dolnych,
• nagryzanie na szczoteczkę do zębów,
• przesuwanie żuchwy pod naciskiem opartej dłoni na stronę przeciwną.

Wzmocnienie mięśni żwaczy, reedukacja czynności połykania:
• klaskanie językiem,
• masaż podniebienia koniuszkiem języka,
• przytrzymywanie koniuszkiem języka na podniebieniu tabletki, gumki i przełykanie śliny,
• cofanie języka trzymanego przez osobę wspomagającą,
• wciąganie i zagryzanie wargi górnej zębami dolnymi,
• gwizdanie,
• dmuchanie w trąbkę, wiatraczek.


Witam serdecznie wszystkie dzieci i ich rodziców
w nowym roku szkolnym.

______________________________________________________________________________________

BAWMY SIĘ ZDROWO PIĘKNĄ WYMOWĄ!

Innowacja logopedyczna w oddziałach przedszkolnych. Uczestniczyły w niej wszystkie dzieci pięcioletnie i sześcioletnie uczęszczające do naszej szkoły.

GALERIA


______________________________________________________________________

POĆWICZ ZE MNĄ! - Mamo, Tato!

/Systematyczność jest ważna i skuteczna./

I ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE

Aby usprawnić język:
 mlaskamy,
 układamy język w rurkę,
 kląskamy (jak robi konik?),
 wypychamy językiem policzki,
 układamy język w „koci grzbiet”,
 wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
 przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
 dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
 formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
 przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
 przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:
 cmokamy,
 parskamy, prychamy,
 na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
 wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
 układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
 przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:
 poruszamy policzkami jak żaba,
 napinamy policzki wraz z wargami np. nadmuchując balonik,
 wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
 masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

Aby łatwiej uzyskać głoski: SZ, Ż, CZ, DŻ:
 cofamy czubek języka wzdłuż podniebienia,
 czubkiem języka dotykamy wałka dziąsłowego,
 czubkiem języka kreślimy kółka na podniebieniu miękkim,
 czubkiem języka dotykamy na przemian dwóch górnych ostatnich zębów,
 próbujemy dmuchać na czubek języka uniesiony do podniebienia, równocześnie przyciskając policzki
 dłońmi (język nie może przywierać do podniebienia, żeby powietrze
nie przedostawało się bokami).

II ĆWICZENIA ODDECHOWE

Aby pogłębić oddech, rozruszać przeponę, dostosować długość wydechu
do czasu wypowiedzi:
 robimy krótki wdech przez nos i długi wydech ustami,
 „Spacer na łące”- dziecko wyobraża sobie, że jest na łące podchodzi
do kwiatka wącha go, wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech i powoli wypuszcza nosem,
 wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
 zdmuchiwanie kartki z gładkiej powierzchni,
 dmuchanie na kłębuszek waty, piłeczki, piórka,
 dmuchanie przez słomkę w wannie, w czasie kąpieli.

III ĆWICZENIA GŁOSOWE

Aby rozluźnić mięśnie krtani i aparatu artykulacyjnego, prawidłowo wydobyć głos do uzyskania efektu w jamie ustnej:
„Miś” – pozycja do ćwiczeń leżąca,
 Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem),
 Misie budzą się, ziewają (wdech i wyd. przez usta),
 Misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą mmmmmmmmm,
 Śpiew: a, o, e ,u ,y, i – najpierw pojedyncze samogłoski potem wydłużają dźwięk,
 „ Echo” – dziecko woła poszczególne głoski (ciszej – głośnie, wolno – szybko).

IV ĆWICZENIA SŁUCHOWE

Aby wdrażać dziecko do starannej wymowy, opanowania różnic w wymowie głosek syczących i szumiących. Uwrażliwić je na pełne rozumienie wypowiedzi.
 wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się
na daną głoskę np. b – buty, butelka,
 „Dokończ” – podajemy pierwszą sylabę, a dziecko dopowiada brakujące części wyrazu,
 rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej np. dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd: safa, masyna.

V Jak rozwija się mowa dziecka?

3-latek powinien wymawiać:
 wszystkie samogłoski,
 spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, k ki, g, gi, ch, i li, j, ł, d, n, ś, ź, ć, dź, ń
 zaczynają się pojawiać: s, z, c, dz,
 czasami sz, ź, cz, dż.

U 4-letniego dziecka:
 utrwalają się: s, z, c, dz,
 pojawiają się sz, ż, cz, dż,
 pojawia się r.

5-latek powinien już wymawiać: sz, ż, cz, dż oraz r (ale ok. 35% dzieci
nie wymawia jeszcze prawidłowo najtrudniejszych głosek).

6-latek buduje swobodne wypowiedzi, używając właściwie wymawianych głosek.

Pamiętaj jednak, że każde dziecko rozwija się indywidualnie,
we właściwym dla siebie tempie.

Im więcej rozmawiasz z dzieckiem, czytasz mu i śpiewasz, tym lepiej będzie mówić!


mgr Aleksandra Monika Kuczyńska - logopeda szkolny


LITERATURA:
E. Chmielewska: Zabawy logopedyczne i nie tylko
A. Chrzanowska K. Szopik: Zabawy i ćwiczenia logopedyczne
G. Demel: Minimum logopedyczne
E. Sachajska: Uczymy poprawnej wymowy
J. Wójtowicz: Logopedyczny zbiór wyrazów


________________________________________________________________


POCZYTAJ


WIERSZYKI  ŁAMIĄCE  JĘZYKI


__________________________________________________________________________
 

Internauto! Jesteś naszym

1897483
odwiedzającym.
Dziękujemy za wizytę!

_______________________

_______________________

ZSM nr 3 posiada  
status "SZKOŁA W RUCHU"

_______________________

Szukaj na stronie