Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie

     
     
Klasowe muzeum w II e - wystawa pamiątek z dawnych lat
poniedziałek, 21 listopada 2016 17:43



W piątek – 18.11.2016 r. w klasie II e odbyła się niecodzienna lekcja historii. Uczniowie wraz z wychowawczynią urządzili klasową wystawę pamiątek z dawnych lat. Zgromadzili różne eksponaty, m.in. tarę, radio, młynek, wagi, aparaty fotograficzne, żelazko, lampy, dzwonek, świecznik i pieniądze. Podczas lekcji poznali nazwy oglądanych przedmiotów, ich przeznaczenie oraz mogli dotknąć i porównać ich wielkość i ciężar. Największym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyły się dawne banknoty, monety, żelazko i młynek. Przeżycia i emocje, które towarzyszyły dzieciom podczas lekcji na pewno wpłyną na trwałość zdobytej wiedzy i na długo zostaną w ich pamięci.



Wychowawczyni - E. Sarnacka



________________________________________________________________________________
 
Szkolny Konkurs „Pytamy o patronów grajewskich ulic”dla klas IV-VI
poniedziałek, 21 listopada 2016 16:12



Co tydzień na stronie internetowej i na tablicy w holu szkoły jest zamieszczone pytanie dotyczące nazw bądź patronów grajewskich ulic.

Waszym zadaniem jest:
1) udzielić odpowiedzi na pytanie - informacji możecie szukać w zbiorach biblioteki szkolnej i miejskiej oraz w Internecie;

2) podpisaną kartkę z odpowiedzią wrzucić do specjalnie przygotowanej skrzynki znajdującej się w bibliotece szkolnej.

Prawidłowe rozwiązania wezmą udział w losowaniu nagród.

Pytanie nr 2

Na podstawie mapy Grajewa wywieszonej w holu szkoły
wymień nazwy ulic leżące w kwadracie C 5.


Na odpowiedzi czekamy do poniedziałku (28 XI 2016 r.).

Konkurs wpisuje się w realizację projektu edukacyjnego „Patroni grajewskich ulic” i Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.


W. Jerulank, L. Pietrzykowska, E. Czaplicka, A. Bukowska

_____________________________________________________________________________________

 
Podziękowanie
niedziela, 20 listopada 2016 17:28


Serdecznie dziękujemy kolejnym darczyńcom:

Magda Antoniak kl. IV a – 20 znaczków pocztowych
Szymon Ruszczyk kl. IV a - 46 znaczków
Izabela Kuczyńska kl. IV a – 3 telefony

„Kredki dla Afryki”
Amelia Kucharska kl. IV a
Damian Chmielewski kl. VI a
p. Elżbieta Gadomska

Uczniowie klasy III b:
Bartek Czajkowski, Dominika Borawska, Mikołaj Kalinowski, Kacper Karwowski, Julia Gutowska, Natalia Popowska, Oliwier Ostrowski, Karol Miksza, Kamila Wasilewska, Olivia Prejs, Damian Olejniczak, Szymon Kochanowski, Anna Zalewska

I. Konopko i G. Mroczkowska

__________________________________________________________________________
 
Zaproszenie do udziału w Szkolnym Konkursie Literackim
sobota, 19 listopada 2016 19:30



Regulamin Szkolnego Konkursu Literackiego
na „Najciekawsze opowiadanie twórcze inspirowane przygodami
wybranego bohatera/bohaterów” dla klas IV - VI.

Zapraszamy

Szkolni koordynatorzy kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”:
p. H. Muryjas-Rząsa, p. E. Sarnacka, p. E. Czaplicka, p. L. Pietrzykowska
we współpracy z nauczycielami języka polskiego:
p. U. Bołonkowską, p. U. Buczyńską i p. S. Łempicką.

____________________________________________________________
 
Wyniki bibliotecznego konkursu plastycznego "Książka i Ja"
sobota, 19 listopada 2016 19:10



Na konkurs ph. "Książka i Ja" wpłynęło 60 prac plastycznych z klas I b, I c, I d, II a, II c, II d, II e, III a, III c, III d. Prace odznaczały się interesującym sposobem ujęcia tematu oraz różnorodnymi technikami plastycznymi.

Komisja Konkursowa w składzie: p. Bożena Chełmińska, p. Krystyna Łaguna, p. Dorota Poniatowska, p. Ewa Czaplicka i p. Lilla Pietrzykowska przyznała nagrody i wyróżnienia następującym uczniom:


Zapraszamy do biblioteki szkolnej i oglądania pięknych prac wykonanych przez naszych najmłodszych czytelników.


Nauczyciele bibliotekarze: L. Pietrzykowska i E. Czaplicka


________________________________________________________________________________
 
"Rodzinne czytanie nie tylko na tapczanie" w klasie III c
sobota, 19 listopada 2016 11:37



Celem było zaciekawienie dzieci światem literackim; umiejętność formułowania własnego zdania, opinii na temat przeczytanej książki; kształtowanie wypowiedzi na określony temat; umiejętność promowania swoich ulubionych książek; wspomaganie rozumienia czytanego tekstu; odkrywanie przyjemności czytania; promowanie czytelnictwa jako przyjemnej i ciekawej formy spędzania czasu wolnego rodziców z dziećmi.

Przeprowadzono spotkania tematyczne z dziećmi i rodzicami, dziećmi i rodzeństwem, dziećmi i dziadkami w klasie II c, w czasie których stworzono miłą, przyjazną książce atmosferę: poduchy, pufy, ciepła herbata. Wspólne czytanie odbywało się na zmianę z rodzicem, po kolei, dziecko - babci, babcia - dziecku itd. Przeprowadzono pogadanki wyjściowe do poruszanego problemu. Odbyła się także prezentacja przyniesionych lektur z domu, książek niespodzianek; utworzono kącik "Moja ulubiona książka"; czytano tzw. jedną książkę "w obiegu"; przeprowadzono plebiscyt na najciekawszą książkę w semestrze.

Kontynuacją "Czytania, nie tylko na tapczanie" w kl. III c okazało się codzienne czytanie książki głośno w klasie, przez nauczyciela - rozpoczynające każdy dzień nauki a zatytułowane: Dzień dobry (z) książką! Uczniowie wyłonili książkę WILK AMBARAS w plebiscycie "Wartościowa książka". Zainteresowanie światem dzikich zwierząt było punktem wyjścia do zgłębienia tej lektury i jednocześnie zaciekawienia uczniów tematyką życia wilczej watahy. W miarę czytania powstawała klasowa gazetka dotycząca ciekawostek i faktów o wilkach bytujących w niedalekim sąsiedztwie. Tematyka ta cieszy się rosnącą popularnością wśród uczniów III c. Dzieci chętnie podjęły wyzwanie, a wspólna praca z książką moich do działania i samodzielnego myślenia.

Spotkania z książką, z rodzicami, kolegami i nauczycielami pokazały uczestników w nieco innej roli - szczególnie niektórzy ojcowie pochylili się nad książką wraz z dzieckiem po raz pierwszy. Wszystkim wieczory te dały dużą porcję relaksu i przyjemności oraz nadzieję na jeszcze większe zainteresowanie tego typu formą zabawy z książką. Aktywność dzieci przeszła najśmielsze oczekiwania dorosłych – bez oporów odgrywały one role, czytały fragmenty, tworzyły dialogi. Spotkania okazały się trafionym pomysłem i inspiracją dla rodziców na sposoby kontaktu z książką, niekoniecznie tradycyjne i jedynie znane do tej pory.




A. Bukowska i A. Kuczyńska


________________________________________________________________________________
 
Akcja „Warto przeczytać”
sobota, 19 listopada 2016 11:32



Celem akcji było popularyzowanie czytelnictwa i zalet czytania książek; promocja ulubionych książek uczniów; umożliwienie młodym odbiorcom literatury prezentacji własnych opinii na temat przeczytanych książek; aktywizacja uczniów; doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.

Pojedynczy uczniowie, grupy uczniów, jak i cała klasa czytała książki i polecała je innym czytelnikom w formie ustnej i pisemnej w klasie i na forum szkoły w październiku 2016 r. Ponadto dzieci, w zależności od upodobań i zdolności, pisały wypracowania na temat ulubionej książki bądź wykonywały ilustrację do najciekawszej przygody bohatera dzieła. Odczytanie i omówienie najpiękniejszych wypracowań odbyło się 2 listopada 2016 r.

Pedagogizacja rodziców na temat „Warto przeczytać, bo czytanie ma wielki wpływ na rozwój dziecka” odbyła się 14 września 2016 r.

Kierując się sugestiami rówieśników uczniowie chętnie sięgają po książki wskazane przez koleżanki i kolegów. Rodzice uczniów poznali nieoceniony wpływ literatury i czytania, przez co wspierają swoje dzieci w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.


S. Łempicka


________________________________________________________________________________
 
O wpływie czytania na rozwój dziecka
sobota, 19 listopada 2016 10:53




W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej nr 4 w Grajewie odbyły się spotkania z rodzicami uwzględniające tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci. Wychowawcy klas podczas zebrań omówili temat z wykorzystaniem materiałów tekstowych i multimedialnych opracowanych przez nauczycieli i bibliotekarzy.  


Oto siedemnaście zalet czytania opracowanych przez Szwedzką Akademię Literatury Dziecięcej. Warto je zapamiętać.


1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.

2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.

3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.

4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.

5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.

6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.

7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.

9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.

10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.

11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.

12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.

13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ja wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.

14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.

15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.

16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.

17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.


Nauczyciel bibliotekarz - L. Pietrzykowska

________________________________________________________________________

 

 
Jesienne drzewa
czwartek, 17 listopada 2016 21:54



Klasa III f wykonywała grupową pracę plastyczną. Podzieleni na dwa zespoły: dziewcząt i chłopców za pomocą gazet, farb, kleju i foremek do mufinek uczniowie zrobili drzewa jesienią.

Obie grupy wykonały piękne prace...



Olga Fiodorowicz
________________________________________________________________________________
 
Lekcje historii z IPN – em w ZSM nr 3
środa, 16 listopada 2016 22:17



Przed Narodowym Świętem Niepodległości w ZSM 3 w klasach III c, III a i IV b Szkoły Podstawowej nr 4 w Grajewie odbyły się niezwykłe lekcje historii na temat: „Z flagą narodową przez najnowszą historię Polski”. Lekcje przeprowadził pan Paweł Kalisz z Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w Białymstoku.

W trakcie zajęć opowiedział uczniom skąd wzięły się polskie symbole narodowe i jaką rolę odgrywały w naszej historii. Zwrócił uwagę na pochodzenie orła, jako godła Polski. Wyjaśnił dlaczego akurat biało - czerwone barwy i jak to się stało, że Pieśń Legionów Polskich we Włoszech stała się hymnem narodowym. Doskonałym uzupełnieniem lekcji był pokaz prezentacji multimedialnych z wizerunkami orła, polskich władców oraz innych ważnych wydarzeń z dziejów Polski. Po zakończonych lekcjach pan Paweł wziął udział w szkolnych obchodach Narodowego Święta Niepodległości.

Dla uczniów ZSM nr 3 to była kolejna lekcja z udziałem pracownika IPN-u Oddział Białystok, bowiem szkoła od lat bardzo dobrze współpracuje z tą instytucją.




W. Jerulank

________________________________________________________________________________
 
<< pierwsza < poprzednia 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 następna > ostatnia >>

Strona 25 z 32

Internauto! Jesteś naszym

1897482
odwiedzającym.
Dziękujemy za wizytę!

_______________________

_______________________

ZSM nr 3 posiada  
status "SZKOŁA W RUCHU"

_______________________

Szukaj na stronie

Joomla extensions by Siteground Hosting